TV-EPIZODIÁKUS, LAIKUSKÉNT ÁLLÍTOM FEL A KÉPLETET

tvfilm blog, az epizodiákus

tvfilm blog, az epizodiákus

Kara Sevda finálé, avagy rajzoljuk meg a saját hőseinket!

2017. június 28. - kikicsodamimicsoda

Évek óta részesei lehettünk egy felkavaróan izgalmas társasjátéknak, amelyben - igaz, hogy csupán a felrajzolt tér határvonalán elhelyezkedve, ennek ellenére - önmagunkat is játékosként definiálva  kísérhettük figyelemmel, miként alakulnak az erőviszonyok a táblán. Most, hogy az utolsó kocka is elvetve, a bábuk pozíciói véglegessé váltak, közel sem biztos, hogy mindenki elégedett a befutó, az állva maradt és az eldőlt figurákkal.

zaro.jpg

Nem tagadom, ha én lehettem volna a játékmester, egészen más véget ért volna a történet. Már jó ideje kényelmesen elhelyezkedtem a boldog befejezésről szőtt elképzeléseim komfortzónájában. Abban a hitben ringattam magamat, hogy annál katartikusabb lezárása nem is lehetne a történetnek, mint amikor mindenkit az önnön árnyéka fölé növesztünk, mint amikor minden arra érdemes szereplőnek hosszan tartó, meghitt szerelmet szavazunk. De biztos, hogy mindenki képes, vagy egyáltalán akarja feszegetni a saját léte határait? A szerelem beteljesültsége vajon valóban függ az együtt töltött idő mennyiségétől? Vajon még mindig a sorozat képkockái villódznának-e a lelkemben, ha Kemal és Nihan a záró jelenetekben a Boszporusz partján ejtőzve a lenyugvó nap által sejtelmesen megcsillantott rózsaszín vattacukrot majszolgattak volna?

Őszintén el kell ismernem, hogy önhitt módon abban a hitben ringattam magamat, bárhogy is csűrjék-csavarják az eseményeket, végig lépést tartok  a zseniálisan tehetséges forgatókönyvírókkal, de így a végére belátom, alaposan csőbe húztak. A befejező epizódban az alkotók méltó Kara Sevda esszenciát kínáltak az elfogulatlan nézők számára. Kiket aposztrofálok annak? Mindazokat, akik képesek felülemelkedni a saját elképzeléseik görcsös béklyóiból. Akik képesek a forgatókönyvíróknak elhinni azt, hogy tudattágító módon bírnak a megszokott és elvárt kliséken túllépni. Nyitottnak tartom azokat a nézőket, akik nem akarnak mindenáron a fából vaskarikát csinálni. A dráma műfaji vállalása eleve determinál, a pszichobeütésű krimi koncepció pedig már az első évad kétharmadában is markánsan tetten érhető volt. Mindazoknak jobb lett volna már ideje korán lemondani a Kara Sevdáról, akik a világos alkotói koncepció  ellenére a dél-amerikai szappanoperák langymeleg érzelmi posványa után áhítoztak végig, akik Kemal és Nihan megkapó szerelme ellenére nem érezték magukat otthonosan az akciódús cselekményfolyamban. Kellő befogadó készség hiányában könnyen lemaradhatunk arról, hogy ráhangolódjunk a katarzis frekvenciájára.

 Bízom abban, hogy a csalódott és felháborodott nézőkön kívül sokan képesek annak a dimenziónak a befogadására hangolni az érzékelésüket, ahonnan a sorozathoz köthető emlékeinken túl bőven meríthetünk útravalót is.

Mit adott számomra a finálé?

19366391_847485552080664_4720142719527841616_n.jpg

Megható volt, ahogyan Kemal az újságíróknak adott interjúban kiállt az érzelmileg terrorizált emberekért és nőkért. Nagyon fontos üzenete a filmnek. Ha nem is hozzájuk foghatóan kalandosan szabaduljon meg az érintett a rabláncoktól, de soha ne törődjön senki bele az erőszaktevők játszmáiba, ne maradjunk áldozatok.

Nyitottabbá tett a sorozat, mivel képes voltam felismerni azt, milyen tehetségesen találták meg a forgatókönyvírók a középutat a fatalista életszemléletű muzulmánok és az européer fogyasztók igényeinek együttes kielégítési igényére törekedve. Egy iszlám hitet követő ember számára Kemal áldozata közel sem elrettentő, sokkal inkább dicséretes vállalás. Fanatikus hajlamú vallás, fanatikus vállalás. Bár mi egészen más lelki indíttatással vajúdunk végkövetkeztetéseket, számomra az átélt katarzis részint pont az áldozatvállalás súlyával való azonosulásban öltött testet.

Vajon hányszor fordul elő velünk a mindennapok során az, hogy szavakban képesek vagyunk megváltani a világot, a legtávolabbi galaxisokból szándékozunk lehozni csillagokat, de amikor a tettek mezejére kellene lépni, akkor nemhogy áldozat meghozatalára, de sokszor még egy snassz lemondásra sem telik tőlünk? Vajon hányszor éljük meg a másokkal való kapcsolatrendszereinkben a lemondásainkat áldozatként holott, amíg az egyik csak egoista kompromisszum, addig a másik olykor pont olyan mértékű önfeláldozó tett, mint amit Kemal filmbéli vállalása szimbolizál? Persze nyilvánvaló, hogy nem kell mindenkinek taposóaknára lépve cafatokra szakadni, elég, ha megértjük az üzenet lényegét. Egy művészeti alkotás, jelen esetben ez a filmsorozat tudatosan túlzó és felnagyító elemekből álló szimbólumrendszerrel dolgozik. Minél árnyaltabb, annál inkább alkalmas arra, hogy a néző a saját szellemi és lelki érettsége függvényében merítsen belőle.

„- A szerelmet (...) mindenre képesnek tartja?
- Nincs előtte lehetetlenség.
- Áldozatra is képes?
- Nincs áldozat, amelyre ne volna képes. (...)
- Ha ön szeret engem, ha miattam a lehetetlenségre is képes, feleljen erre a kérdésemre: meg tudná-e értem hozni azt az áldozatot, hogy - lemondana rólam?
- Igaza van, (...) ez az egyetlen áldozat, amit még a szerelem sem képes meghozni.”

kemal.jpg

Kemal, a tökéletesség megtestesülése természetes módon mondott le az életéről azért, hogy beteljesülhessen mindaz, amiben hitt. Számára mindenek felett állt a saját maga által alapított család tagjainak jóléte és biztonsága, illetve azoké, akikkel egy vérből való. Sok-sok iránymutató mondat készített fel erre végkifejletre, de lehet hogy nem tulajdonítottunk nekik különösebb jelentőséget, vagy éppen nem hallottuk ki őket a pörgő események sűrűjében.

Kemal áldozatvállalásának igazságos volta nem összevethető a többi szereplő útjával. Mindegyikük kiindulási helyzete határozta meg a sorsuk alakulását, a jellemfejlődésük mértékét. Ilyen szempontból tekintve majdnem gazdagabbnak tekinthető az, aki fekete bárányként áll a startvonalhoz. Elköteleződhet a sötét oldal mellett is, mint Emir, holott ő kapott elég lehetőséget a változásra, de nem élt vele. Nem volt nyitott sem az anyai szeretet feloldozó erejére, sem a viszonzott szerelem kőszívet felmelegítő képességére. Emir tudatosan vállalta a bukott angyal szerepét.

Miért nem bűnhődött például Zeynep, akinek a számlájára annyi rossz írható? Zeynep is nagyon mélyről indult, és nagyon hosszú utat tett meg. Zeynep kényszerű és önként meghozott áldozatok árán lemondott a hiú és önző vágyairól, így megérdemelte a feloldozást és az új esélyt. A mi kultúrkörünkben jónak lenni egyenértékű a megbocsájtásra való képességgel, ezért Zeynepet is illik feloldoznunk.

hihan.jpg

Az elkényeztetett és sokszor önző Nihanhoz Kemal nem egyszer túl jónak tűnt. Bár Kemal önmagát Nihan nélkül nem tudta értelmezni, mégis sokkal inkább ő, és bizony a végső áldozata által válhatott teljessé Nihan. Nihan Kemal áldozatának hatására vált felnőtt emberré. Egy rántottát megsütni képtelen, csapongó művészlélekből a konyhában otthonosan sürgő-forgó, dolgozó nő, felelősségteljes anyává vált. Érett, gondoskodni képes emberré vált, akinek az élethez való hozzáállását már nem a szeszélyei és hangulatai határozzák meg. Természetesen nem állítom azt, hogy egy özvegyen maradt ember ne kezdjen új életet, de számomra akkor is fontos üzenet a filmben végig tetten érhető hűség, amely a szeretett személy halálával sem ért véget. Számomra ez a film belőlem soha el nem múló fontos üzeneteinek egyike. Korunkban oly sokszor nem érdemei szerint mérjük a másikat. Magunkkal szemben nincsenek, de a másik elé szinte teljesíthetetlen elvárásokat támasztunk. Vagy éppen, ha megtaláltuk a nagy őt, még alig melegedett meg az életünkben azonnal el kezdjük keresni a még annál is nagyobbat. Sokan csak a tökéletest tartják elfogadhatónak, ha a külcsín már nem elég vonzó, akkor jöhet a fiatalabb, a tökéletesebb. Olyan sokan mondanak le a hűséges elkötelezettségből fakadó jellemnemesítés lehetőségéről. Ha én lennék Nihan, számomra is egyértelmű lenne, hogy Kemalból nincs kettő.

9cc48c6e73eb1b4694e9dc142edf3b61.jpg

Kemal az áldozatával nemcsak Nihant szabadította meg, egyidejűleg a barátai életét is megmentette. Amikor a számára fenntartott üres széken felsejlett a képe, akkor megnyugvó elégedettséggel szemlélhette az ott helyet foglaló asztaltársaságot. Hosszú éveken át tartó hűségének, elkötelezettségének következtében ülhettek ők ott mindannyian együtt: az egymásnak megbocsájtani képes testvérek- a gazdag lány apja miatt kisiklott életű, jobb sorsra érdemes, arany szívű zsivány – a piti tolvajból megkomolyodott barát és társ - az eltérő társadalmi osztályokból nagy nehézségek árán összecsiszolódott nagyszülők - a lányukat többször kitagadó, de aztán végül mégis a szívükre hallgató szülők - a rosszfiú érzéki szenvedélyét a konzervatív értékekre cserélő, tékozló lány – a kissé pipogya, de csendesen kitartó udvarló – az immáron felnőtt Nihan – kettejük szerelmének gyümölcse.

asztal.jpg

Kemal, mint ahogy a neve is utal rá, már eleve tökéletes volt. Ebből a kiindulási helyzetből fejlődni csak ilyen nagy léptékű tettel lehet. Kemal sorsa nem szó szerint adaptálandó a hétköznapi nézők életébe, bőven elég az, ha felismerjük azt, hogy unalmas statiszta helyett mi is legyünk  a saját életünk hősei, és magunk mellé is bátran álmodjunk hősöket.

zaro2.jpg

Befejezésül pár szóval szeretnék kitérni a rivális hősszerelmesek elmúlására. Sokakkal ellentétben számomra nem a helyzet kegyetlen volta dominált, hanem annak szabályosan briliáns kidolgozottsága. A taposóakna eleve szimbolizálja a lépések súlyát, az útban rejlő mindenkori veszélyeket. Ahogy Kemal és Emir ott álltak mindketten az aknán félelmetesen egyformává váltak.  Hiába választotta az egyik a fekete szárnyakat, hiába a másik túlszárnyalhatatlan tökéletessége abban a pillanatban a Teremtő színe előtt teljesen egyformává váltak, és ez hátborzongató. Bármilyen is volt a szerelmük előjele pont egyformán semmisültek meg érte. Számomra újra tetten érhetővé és plasztikussá vált az a hajszálvékony elválasztó vonal, amely az ember életben betöltött helyzetét meghatározza.

kara-sevda-42_pxkjwdgqfeutwitucyajoq.jpg

Nemrégiben egy kedves ismerősömnek pont amiatt morogtam, hogy azért sem díjaznám a szomorú végkifejletet, mivel úgy vélem, a Rómeó és Júlia szerű értelmetlennek tűnő befejezések mára jócskán kimentek a divatból, ennek ellenére mégis dejavu érzésem támadt. Ezredszerre átélve a veronai ifjak történetét minden alkalommal újra reménykedni kezdek amiatt, hogy Benvolio időben átadja Rómeónak a levelet. Jelen esetben már sokszor megnéztem a Kara Sevda záró epizód végét, és ugyanúgy minden alkalommal heves szívdobogások közepette annak drukkoltam, bárcsak ne lépne rá Kemal az aknára.

…….és minden alkalommal, amikor megnézem újra és újra tudatosulni fog bennem az áldozat értékessége. Számomra pont így volt teljes. Elég nyitott voltam a katarzis átélésére, és te kedves olvasó?

A bejegyzés trackback címe:

https://tvfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr8412625081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Éva Montvainé Sipos 2017.06.28. 20:37:51

Érdekes hogy nincs hozzászólás!? Az EPIZODIÁKUS nézőket ledegradáló összefoglalójához, pedig nagyon lelkesen néztük, vártuk írtunk az egyes részek után. EL kell hogy mondjam a többi néző védelmében is, a nézők velem együtt nagyon szerették ezt a történetet, és tudjuk hogy nem végződik egy dráma rózsaszin habosan. Nem is a szappanoperák posványos érzelmeit hiányoltuk / ahogy az illető irta/ talán még beleérző képességünk is van, DE nem nevetséges amit a rendőrség produkált? Ennyi bűntény kiderülése után a főszereplők magukban nyomoznak, és Ők találják meg X esetben a keresett helyet a rendőrök utánuk ballagnak? Vagy a korruptságukat akarták kiemelni? Az anya egyedül

Éva Montvainé Sipos 2017.06.28. 20:57:47

indul elrabolt gyermeke után? Mindenki tudja hogy Emir egy orvosi eset, körözik de csak Kemál tudja megtalálni a társaival. Befejezem, nagyon rossz volt az utolsó néhány rész. Nekem már annyira nem volt életszerű hogy nem tudtam élvezni. A forgatókönyvíró így találta jónak, nekem meg ez a véleményem, biztos nem vagyok egyedül.Ez az összefoglaló nagyon csúnyán minősíti a nézőket ez felháborított. Ettől függetlenül érdekelnek a török filmek, kicsit bepillanthatunk az életükbe, és sok családi szokás, tetszik nekem. Pl. a szülők tisztelete. a család összefogása, stb. Láttam több sorozatot, most a Kiadó szerelem c filmet nézem nagy élvezettel, imádom ésalig várom. üdv.

kikicsodamimicsoda · http://kiesmi.blog.hu/ 2017.06.28. 23:53:56

@Éva Montvainé Sipos:

Mivel minősíti csúnyán a nézőket? Én csupán annyit írtam, hogy aki nem nyitott arra, amit kap, annak eleve nem lehet a kedvére tenni. Ahogy olvastam anno sok néző még az esküvőbe is belekötött. A végén már kezdett úgy kinézni, hogy semmi nem jó.

kikicsodamimicsoda · http://kiesmi.blog.hu/ 2017.06.28. 23:55:40

@Éva Montvainé Sipos:

az egész sorozat arra alapult, hogy a főhősök saját maguk nyomoznak...
nem csupán egyes részek, hanem ez volt végig, szerintem jópofa volt....
ez csak egy film semmi több, fikció, nem a valós élet
süti beállítások módosítása